Menu

Solar Boat Team blij met tweede plaats


Delft – 23-06-2018 - Het TU Delft Solar Boat Team heeft tijdens de tweede zonnebootrace van de Solar Sport One competitie van 22 en 23 juni in Purmerend een tweede plek behaald. Nadat afgelopen twee weken tijdens een test op top snelheid ernstige schade aan de boot ontstond en een accubrand de accu van de nieuwe boot beschadigde, is het team extra blij met dit behaalde resultaat. De boot zal nu verder worden verbeterd zodat er de aankomende drie races volop gestreden kan worden om de eerste plek te veroveren. 

Wereldkampioenschap Solar Boat racen
Het TU Delft Solar Boat Team doet mee aan de Solar Sport One race competitie, het wereldkampioenschap voor Solar Boat racen. Deze competitie bestaat uit vijf races waarvan de afgelopen race in Purmerend van 22 en 23 juni de tweede is geweest. Tijdens deze race is het team als tweede geëindigd. De races bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team wat uiteindelijk gedurende alle races al deze elementen het beste weet te voltooien wordt uiteindelijk wereldkampioen zonnebootracen. Net zoals de eerste race eindigde het Delftse studententeam, achter Clafis Victron Energy Solar Boat Team. Wouter Spek, piloot van het team: "We hebben nauwelijks de tijd gehad om de boot voor de race te testen aangezien de reparaties net op tijd klaar waren. Op dit moment zijn we dus al ontzettend blij dat de boot de hele race kon varen en dat we nu stevig de tweede plek in handen hebben. maar we gaan nu de boot na alle reparaties nog verder optimaliseren zodat we de komende races de eerste plek kunnen aanvallen. In die zin zit er nog erg veel rek in de prestaties van onze boot." De volgende race is in Groningen van 29 tot 30 juni en vanaf dan is er tot 15 juli elke week een race. 

Tegenslagen
Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de twee weken voor de race in Purmerend met grote tegenslagen te maken gehad. Zo hebben ze tijdens een Top Speed test op maandag 11 juni ernstige schade opgelopen aan de boot waardoor ze hun wereldsnelheidsrecord poging moesten laten schieten. Er ontstond een grote scheur in de romp van de boot waardoor veel elektronica door water is beschadigd. Het team moest sindsdien alles op alles zetten om de race in Purmerend te kunnen halen. Op maandag 18 juni ontstond er een plotselinge accubrand, veroorzaakt door een oudere accu in de speciale vuurbestendige opslag container voor de accu's, waarbij de accu van de nieuwe Solar Boat ook beschadigd raakte. Dit betekende dat het team voor een nog grotere uitdaging stond om de boot op tijd varende te krijgen voor de race. 

 

Fietsstabiliteit
Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie die binnenkomt, maakt de boot o.a. gebruik van draagvleugels onder de romp zodat deze bij een snelheid van 20 km/h volledige uit het water komt. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. Zo vaart de boot op zijn cruisesnelheid met evenveel energie als dat een waterkoker nodig heeft om water te koken. Daarnaast ontwerp het team de boot zo licht mogelijk. Het gewicht van de boot ligt rond de 115 kilogram. Hierdoor heeft de boot minder energie nodig om uit het water te komen. Doordat de boot slechts twee steunpunten heeft, is deze niet stabiel uit zichzelf. Hiervoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor precies hetzelfde als bij een fiets.

Teamwork 
Na de eerste tegenslag te hebben ontdekt werkt het team in dag en nacht in shifts om de race te halen. In deze situaties is teamwork en elkaar motiveren cruciaal. Het team heeft laten zien dat ze dit soort uitdagingen aankunnen nadat ze de race in Purmerend succesvol hebben uitgevaren. Ondanks het slechte weer en het feit dat de boot niet maximaal werkte is het team toch trots op het resultaat. "Ik ben onwijs trots op alle teamleden die zo ontzettend hard hebben doorgewerkt om dit mogelijk te maken. Alle teamleden hebben al hun vrije tijd en veel slaap opgeofferd om dit resultaat mogelijk te maken." zegt Team Manager Sjoerd Berning.

TU Delft Solar Boat Team
Het TU Delft Solar Boat Team is een team van 24 studenten van de TU Delft. Het team ontwerpt, bouwt, test en racet in één jaar een boot die vaart op puur zonne-energie. Dit doen zij om grenzen te verleggen van wat er mogelijk is met duurzame energie en om de maritieme sector hiermee te inspireren. Ze laten zien dat je met heel weinig energie, heel veel kunt bereiken.