Menu

'The Nation’ wint Delftse publieksprijs


Delft – 14-09-2018 - Het toneelpubliek van Theater de Veste heeft ‘The Nation’ van Eric de Vroedt door Het Nationale Theater verkozen tot de beste voorstelling van het theaterseizoen 2017 – 2018. Daarmee krijgt het gezelschap ‘De Delftse Kijker’. Onlangs kreeg schrijver en regisseur De Vroedt ook al de Toneelschrijfprijs 2018 voor de tekst van zijn theatermarathon. De voorstelling behoort eveneens tot de juryselectie van het Theaterfestival in Amsterdam en is aldaar deze week nog te zien.

Delftse toneelprijs

De Delftse Kijker, een initiatief van de Vrienden van Theater de Veste is een publieksprijs die sinds 1997 per seizoen wordt uitgereikt aan de beste toneelvoorstelling volgens de Delftse theaterbezoekers. Na afloop van iedere toneelvoorstelling wordt het publiek gevraagd om hun oordeel. Eerdere winnaars waren onder andere Orkater, Het Zuidelijk Toneel, Jakop Ahlbom en Theater Utrecht.

Een razendsnelle marathonvoorstelling, als een Netflix-serie op het toneel 
‘The Nation’ wist in Delft een grote schare theaterliefhebbers en het trouwe toneelpubliek voor zich te winnen. De voorstelling kreeg de hoogste score van alle toneelvoorstellingen die in het seizoen 2017-2018 te zien waren. Andere voorstellingen die eveneens hoog scoorden waren onder andere ‘Salam’ door het Noord Nederlands Toneel, de voorstelling ‘Julius Caesar’ van Orkater en ‘Terror’ geproduceerd door SENF theaterpartners. De marathonvoorstelling ‘The Nation’ ging er echter met de prijs vandoor en zorgde ook in Delft voor een “… een zeer gelaagde, meeslepende theateravond die het idee van de schouwburg als brandpunt van maatschappelijk debat nieuw leven inblaast.” (Theaterkrant)


Het verhaal
‘The Nation’ is een actuele theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving. Het begint met een mysterie: de elfjarige Ismaël uit de Haagse Schilderswijk is spoorloos verdwenen. Daarna volgt een zoektocht langs alle lagen van de maatschappij, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers met ieder hun eigen belangen. In alle zes afleveringen gaat het om beeldvorming en identiteit: welk beeld hebben wij van de ander en welk beeld van onszelf presenteren wij in verschillende sociale contexten? Kunnen wij de ander nog zien als een individu, of zien wij hem of haar enkel als stereotype: de radicaliserende islamist, de linkse Gutmensch, de amorele ondernemer? Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken en wanneer durven wijzelf onze eigen maskers te laten zakken? In de continue strijd om onze eigen identiteit te bepalen, beschermen of bevechten raken we snel het zicht kwijt op waar het in het leven werkelijk om gaat.


Eric de Vroedt werkte een jaar aan deze theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving: “Actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers. ‘The Nation’ is een droomproject. Het is mijn ode aan Den Haag.”Foto’s: Sanne Peper